Kanał Rss
Content
Nadchodzą zmiany!
22 lipca 2019

train-1728537_640Ostatnia sesja Rady Miasta Poznania obfitowała w ważne dla mieszkańców decyzje. Radni podjęli decyzje dotyczące dwóch kluczowych spółek transportowych – PKS i MPK. O ile w przypadku MPK przyjęte decyzje oznaczają tańsze bilety, o tyle PKS Poznań czekają gruntowne zmiany. Od 1 września przewozy te będą finansować zainteresowane gminy i powiaty. Ma być to ratunek dla nierentownej spółki, której groził upadek. Czy jednak na dłuższą metę koszty nie przerosną samorządów?

Już od dłuższego czasu mówiło się o poważnych problemach poznańskiego PKS-u. W marcu prezydent miasta Jacek Jaśkowiak zaznaczył, że sytuacja spółki jest na tyle poważna, że nie ma możliwości kontynuowania jej działalności w dotychczasowej formie. Dodał też, że nie wykluczona jest jej likwidacja. Co więcej, zaznaczył, że miasto opracowało pięcioletni plan rozwoju spółki, a także zrestrukturyzowało ją, tak, by uzyskała rentowność. Według danych, spółka już drugi rok z rzędu generuje stratę na działalności operacyjnej, w wysokości 5,5 mln złotych. W sytuację tę włączył się także wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffman, który miał poważne zastrzeżenia co do działalności władz miejskich. „Działania miasta budzą moje wątpliwości i należy się zastanowić, czy prezydent Poznania zrobił wszystko, by uratować PKS. W mojej ocenie prezydent Jacek Jaśkowiak zamiast działać pospiesznie i chaotycznie, powinien poczekać na przyjęte rozwiązania w tym zakresie, co być może pozwoli na uratowanie połączeń do miejsc, które są pozbawione innych środków komunikacji publicznej, takich jak np. kolej” – podkreślał.

Ostatecznie kroki jednak zostały podjęte i to niedawno. We wtorek, 9 lipca, na sesji Rady Miasta radni zadecydowali o przyszłości PKS Poznań. I tak, od 1 września 2019 roku do grudnia 2020 roku za organizację przewozów odpowiadać będzie Powiat Poznański. Podjęto również decyzję o dofinansowaniu przewozów w ramach PKS kwotą 1,34 mln złotych do końca 2020 roku. Natomiast z dniem 1 stycznia 2021 roku zacznie funkcjonować specjalny związek powiatowo-gminny, który to będzie odpowiedzialny za kontrolowanie przewozów i dopłacanie do ich funkcjonowania przez wszystkie zrzeszone w związku podmioty. Urzędnicy informują: „Nie jest jeszcze znana dokładna siatka połączeń PKS Poznań. Obecnie oferowane kursy mają zostać utrzymane, pod warunkiem, że będą przebiegać przez tereny gmin lub powiatów, które podpiszą porozumienie”. Dodają także, że: „Działania podejmowane przez miasto we współpracy z innymi samorządami mają na celu utrzymanie międzygminnej komunikacji autobusowej. Jej istnienie leży w interesie miasta – dzięki niej możliwe jest ograniczenie liczby samochodów osobowych wjeżdżających do centrum, a co za tym idzie, zmniejszenie natężenia ruchu oraz polepszenie jakości powietrza”. Jak jednak samorządy poradzą sobie z takimi kosztami – pokaże przyszłość. Tym samym ważą się losy mieszkańców miasta, którzy codziennie korzystają z tych środków transportu.

Są jednak i dobre nowiny, które wyniknęły na wtorkowej sesji. Wprowadzono bowiem uchwałę dotyczącą uprawnień i ulg w opłatach za przejazdy liniami organizowanymi przez ZTM Poznań. Przede wszystkim na zmianach skorzystają dzieci w wieku szkolnym. Do tej pory z darmowych przejazdów korzystali wyłącznie uczniowie szkół znajdujących się na terenie miasta. Natomiast od sierpnia tego roku ulga rozszerza się również na uczniów mieszkających w innych gminach objętych porozumieniem międzygminnym. Zwolnienie z opłat obowiązywać będzie za okazaniem legitymacji szkolnej lub karty PEKA z zapisanym uprawnieniem.

Zmiany w ulgach objęły także seniorów. Od sierpnia, podobnie jak w przypadku uczniów, ulga rozszerza się na mieszkańców innych gmin znajdujących się w porozumieniu międzygminnym, którzy ukończyli 65 rok życia. Zaznaczmy jednak, że z Biletem Seniora wciąż będzie można podróżować tylko w strefie A. Od sierpnia Bilet Metropolitalny będą mogli zakupić również mieszkańcy wszystkich gmin objętych porozumieniem transportowym, także spoza powiatu poznańskiego. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta wprowadzona została również 50-procentowa ulga oraz uprawnienia do Biletu Metropolitalnego z ulgą dla osób pobierających rodzicielskie świadczenie uzupełniające (mama 4 plus). Co ciekawe, od 1 sierpnia będzie można bezpłatnie podróżować MPK

w czasie smogu, gdy przekroczony zostanie poziom PM10.

Polecane artykuły
Reklama
Newsletter
Chcesz być na bieżąco?

E-prenumeratę wysyłamy z: